Kontaktirajte nas
Beograd, Srbija, 11000
info@nddesign.rs
Ph: +381600598051
Upiti o poslu
info@nddesign.rs
Ph: +381600598051

Psihologija boja

Boje igraju jako važnu ulogu u svetu u kome živimo. Neke boje sa kojima smo svakodnevno u kontaktu, npr u saobraćaju, komuniciraju sa nama čak i na nesvesnom nivou pa tako svi znamo da crvena znači stop, zelena kreni dok žuta označava upozorenje.


U Japanu je 2013. godine objavljen naučni rad koji dokazuje da je postavljanje plavog svetla na stanicama voza smanjilo stopu samoubistva za čak 84%! Ovo je pokrenulo lavinu novih istraživanja na temu uticaja boja na psihu.


Ideja o uticaju boja na psihu postala je veoma popularna tema u marketingu, umetnosti, dizajnu pa tako i u web dizajnu.

Kako odabrati boje za web sajt

Pravilan odabir boja na web sajtu umnogome može promeniti percepciju sadržaja koji se na njemu nalazi. Boje mogu učiniti da se neki elementi brže primete ali i da se zbog pogrešne boje neprimete.
Ako ozbiljno shvatimo podatak da se 85% ljudi odlučuje za kupovinu na osnovu boje proizvoda onda ćemo shvatiti zašto je jako važno da savršeno precizno izaberemo prave boje za svoj web sajt.

Izbor boja za web sajt zahteva poznavanje dizajna, marketinga, čak i po malo psihologije. Ovo može delovati strašno ako niste iskusan web dizajner a zapravo je potrebno samo da poznajete osnovne postulate uklapanja boja, kao i da ste spremni da eksperimentišete sa svojom kreativnošću.

Jedan deo bihejvioralnih psihologa se bavi tzv psihologijom boja pokušavajući da dokaže kako i koliko boje imaju uticaj na ljudsko ponašanje. Rađena su istraživanja koje boje vole odnosno ne vole muškarci i žene, koje boje umiruju a koje u nama izazivaju nelagodu. Za veliku većinu ovih istraživanja ne postoje naučni dokazi, što ne znači da ih treba zanemariti prilikom odabira boja za sajt.

Točak boja

Ukoliko dizajnirate web sajt za neku već postojeću firmu/brend koja ima svoj logo vrlo verovatno ćete odabrati boje iz logoa. Zapravo, najbolje je odabrati jednu glavnu boju i njoj komplementarnu boju.

Komplementarne boje su dve boje koje stoje jedna nasuprot drugoj u krugu boja i čine harmoničan spoj. One imaju svojstvo da, kada stoje zajedno, jedna drugoj pojačavaju intenzitet. To su npr crvena i zelena, plava i narandžasta, žuta i ljubačasta. Nemojte nikad stavljati crveni tekst na zelenu pozadinu i obrnuto.

U slučaju da je logo brenda mnogo šaren, preporuka je da izaberete najviše 3 dominantne boje. Ukoliko je moguće, logo možete prebaciti u belu boju. Kada ne želite kontaste birajte neku od kombinacija analognih boja – boja koje se na točku boja nalaze jedna pored druge.

Krugovi boja i kombinacije

Ciljna grupa


Kao i za sve drugo, tako je i za odabir boje važno da dobro razmislite ko je vaša ciljna grupa. Od toga kome je sajt namenjen zavisi da li ćete odabrati žive jake tonove ili smirene pastelne, čak možda i crnu.
Dečija igraonica će skoro sigurno biti spoj upadljivo živih tonova crvene, plave, žute i zelene dok će sajt luksuzne kozmetike ili skupih satova lepše izgledati ako na sajtu bude dominirala crna (ili makar imati black overlay preko fotografija) jer stariji ljudi preferiraju tamnije boje.
Crna boja se povezuje sa elegancijom i luksuzom dok plava uliva poverenje, izaziva osećaj smirenosti i sigurnosti. Nije slučajno što su Facebook i Pay Pal odabrali baš plavu boju za svoj logo. Zelenu birajte za web stranice eko friendly ili organic brendova, bilo čega što se povezuje sa prirodom i zdravljem. Takođe, zelenu često koriste i finansijske institucije i banke (Banca Intesa, OTP banka, AIK Banka, Credi Agricole).
Kada pogledate najpoznatije e-commerce sajtove za žene videćete da niko ne koristi braon, narandžastu ni sivu jer su to boje koje žene ne vole. Kada želite nešto posebno da naglasite onda koristite žutu boju jer nju ljudsko oko prvo primeti i ona asocira na upozorenje ali budite oprezni, samo u malim dozama jer je u velike kontraste teško gledati.

Simbol ćistoće

Belu boju namerno ostavljamo za kraj. Kao prvo, još u osnovnoj školi smo naučili da crna i bela nisu boje. Bela je prisustvo tri osnovne boje (crvene, plave i žute) na koje pada svetlost a crna odsustvo zbog čega ne vidimo boju. Bela se u web dizajnu dosta koristi, posebno kao background boja obzirom da se tamni tekst na beloj podlozi najlakše čita. Ona daje osećaj slobode zbog čega se i nalazi između elemenata jer se tako odaje utisak da sajt „diše“. Ona simbolizuje čistoću, novi početak, jednostavnost u najpozitivnijem obliku.

Poziv na akciju (C-T-A)

Ukoliko na web sajtu postavljate neki call-to-action (pozovi odmah, prijavi se za newsletter, registruj se, kupi) psiholozi predlažu zelenu, narandžastu ili žutu, svakako neke svetlije tonove. Crvena u ovom slučaju nije baš preporučljiva jer kliktanje na crveno dugme asocira na pritiskanje „opasnog dugmeta“, dugmeta čijom aktivacijom će se desiti neka jako opasna i velika stvar.

Kao što vidite, boja je moćan vid komunikacije često podcenjen. Ona može drastično promeniti iskustvo posetilaca vašeg sajta. Iskoristite pametno saznanja psihologa i doprinesite vašem web sajtu kao i brendu generalno.

Ostavi komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Koristimo sveže ispečene & ukusne kolačiće na našoj web stranici kako bi smo poboljšali funkcionalnost, omogućili posetiocima bolje iskustvo pretraživanja i prilagodili naše oglašavanje.