Kontaktirajte nas
Beograd, Srbija, 11000
info@nddesign.rs
Ph: +381600598051
Upiti o poslu
info@nddesign.rs
Ph: +381600598051
SEO optimizacijom do pobede na pretraživačima

SEO optimizacija

Probijte se do vrha uz dobru optimizaciju

SEO optimizacija (Search Engine Optimisation) podrazumeva čitav niz tehnika i veština kojima je cilj postizanje što bolje pozicije prilikom pretrage po relevantnim ključnim rečima na pretraživačima kao što su Google, Yahoo, Bing, … a sve sa ciljem povećanja broja kvalitetnih poseta vašoj web stranici. 

Za početak, važno je pažljivo odabrati ključne reči za koje neka stranica želi da se rangira. Jednom kada znamo koja je ili koje su željene ključne reči sledi priprema sadržaja. Sadržaj se nekada isključivo pripremao da zadovolji Google zahteve dok su danas zahtevi posetilaca ispred svih drugih. Odlično korisničko iskustvo Google nagrađuje dobrim rangiranjem web stranice. 

Najvažniji SEO pojmovi

Savladajte basic SEO terminologiju

Šta je Search engine

Search engine (pretraživač) je mašina koja u svojoj bazi čuva milijarde stranica i na osnovu algoritma procenjuje koja od njih je najrelevantniji odgovor na nečiji upit (search query). 

Kao prvo, pretraživač šalje crawler-e (robote) na sve dostupne stranice i sadržaj na internetu. Oni kupe informacije i procenjuju šta se na njima tačno nalazi.

U skladu sa svojim zaključcima, pretraživač indeksira stranice tako što ih čuva u svojoj ogromnoj bazi.

Kada korisnik traži informaciju preko search bar-a, Search Engine izbacuje listu rezultata na SERP stranici (Search Engine Result page). Samo indeksirane stranice mogu biti prikazane na SERP-u odnosno rangirane.

Najpoznatiji pretraživači: Google, Bing i Yahoo.

Search query

Search query je svaki pojam koji se pretražuje na pretraživaču tj svaki pojam koji je unet u search bar.

 

Keyword

Keyword - ključna reč je svaka reč ili fraza koja je ikad tražena ili se traži na Google-u.

Ključne reči mogu biti:

1. short tail

2. long tail

 

Short-tail keyword je fraza koja se traži na pretraživaču a sadrži jednu ili dve reči. To je najčešće neki opšti pojam koji ima veliki search volume. Zbog svoje popularnosti veoma je kompetitivna pa se za ovakve pojmove daleko teže rangira.

Primer: cipele.

Long-tail keyword je fraza koja ima više od 3 reči i obično je detaljnija od short-tail upita. One imaju manji search volume ali čine 70% svih upita na pretraživaču. Obzirom da su daleko specifičnije mnogo je bolja SEO strategija rangiranje za ovakve upite.

Primer: cipele na štiklu leopard print.

SERP

SERP je skraćenica od Search Engine Result Page.

Na ovoj stranici se prikazuju svi rezultati pretrage za određeni keyword s tim što se uglavnom prvo vide plaćeni oglasi a ispod njih organski rezultati. 

Search volume

Search volume označava broj puta koji je neka reč bila tražena na pretraživaču.

Ovaj podatak se koristi kod istraživanja ključnih reči što je jedan od najvažnijih delova SEO strategije.

Može se videti kroz mnoge SEO alate i obično se izražava broj mesečnih pretraga.

Ranking

Kada neko traži određeni pojam (keyword), pretraživač (search engine) uz pomoć algoritma izvuče najrelevantnije stranice koje za taj pojam ima u svom indexu (bazi). Algoritam koji pretraživači koriste je izuzetno komplikovana formula koja se kod nekih menja i svaki dan. Svrha svih promena algoritma je da se osigura najbolji mogući kvalitet pretrage.

Redosled kojim pretraživač poređa rezultate zove se ranking. Smatra se da je ranking odraz relevantnosti stranice za neki pojam.

Pretraživač rezultate ređa počevši od najrelevantnijeg na vrhu stranice.

Core Web Vitals

Core Web Vitals je grupa standardizovanih metrika tj faktora koje Google smatra najvažnijim za iskustvo svakog korisnika na web sajtu.

CWV se fokusiraju na 3 stvari:

  1. Large Contentful Paint - koliko brzo se učitava sadržaj na stranici
  2. First Input Delay - koliko brzo stranica postaje interaktivna
  3. Cumulative Layout Shift - koliko je stranica stabilna u pogledu sadržaja

Za detaljnije objašnjenje pogledajte naš tekst o Core Web Vitals na blog strani. 

Title

Title je HTML element koji definiše "naslov" web stranice. Title se prikazuje na SERP-u kao naslov koji je ujedno i link putem koga se ulazi na određenu web stranicu. 

Sa SEO aspekta, ovo je možda i najvažnija rečenica koju ćete napisati za jednu web stranicu jer je ona prva i jedina stvar koju neko vidi i na osnovu koje odlučuje da li će posetiti web sajt. Title je zapravo siže onoga što se nalazi na strani iskazano u nekoliko reči.

Meta description

Meta description je HTML element koji služi da u najkaraćem opiše sadržaj jedne web stranice.

Pretraživači koriste ovaj opis kod prikazivanja rezulata na SERP-ovima. Title i Meta description prikazuju se jedan ispod drugog i na osnovu njih korisnik odučuje hoće li posetiti web stranicu ili neće. 

Sitemap

Sitemap je lista svih URL-ova sa jednog web sajta. On služi da se crawler-ima skrene pažnja na sve stranice koje sajt ima kako bi ih lakše otkrili i indeksirali. 

URL

URL (Uniform Resource Locator) je web adresa na kojoj se web sajt nalazi na internetu.

Primer: www.nddesign.rs 

404 page not found

Jedna od najpoznatijih grešaka je greška 404. Do nje dolazi kada se URL napiše pogrešno, ukoliko je stranica obrisana ili je došlo do greške kod redirekcije neke stare stranice na novu. Kako god, rezultat je da posetilac dobije poruku "page not found" što je frustirajuće i nije dobro sa SEO aspekta. 

CTR

Click Through Rate (CTR) je odnos klikova na link za neku web stranicu i broja prikaza na SERP-u.

Formula za izračunavanje CTR-a:

 

Broj klikova (Click)

/

Broj prikaza (Impressions)

=

Stopa klikanja (CTR)

 

Primer:

Google je 100 x prikazao jednu stranicu za neki upit

5 x je neko kliknuo baš na taj link

CTR je 5%

Local SEO

Kako sve više korisnika internetu pristupa putem mobilnog telefona, Google je počeo da koristi informaciju o geolokaciji kod prikaza rezultata. Ovo znači da ćete prilikom pretrage za frazu "giros dostava" dobiti u rezultatima giros restorane iz vaše okoline.

Pretraživači daju sve od sebe da što bolje razumeju šta je bila namera korisnika koji je u search bar upisao neki pojam. Pokušavajući da izađu u susret najboljem korisničkom iskustvu oni prikazuju giros restorane koji rade dostavu na lokaciju korisnika a ne možda i poznatiji i kvalitetniji giros iz drugog dela grada. 

Alt text

ALT tekst je tekst u HTML kodu koji deskriptivno opisuje šta se vidi na slici koja se nalazi na web stranici. 

Najvažnija funkcija ALT teksta je pomoć slepim i slabovidim osobama koje koriste program za čitanje web sadržaja. Kada ovaj program naiđe na sliku on pročita i ALT tekst.

Takođe, ukoliko se slika iz nekog razloga ne učita, na mestu slike prikazuje se ALT tekst. 

ALT tekst koriste i crawler-i kako bi još bolje razumeli sadržaj web stranice na koju su došli.

Sa SEO stanovišta, veoma je važno da svaka slika ima ALT tekst.

Link

Linkovi su od jako velikog značaja za SEO i od njih dosta zavisi pozicija sajta na pretraživačima.

Postoje dve vrste linkova:

  1. Backlink - link sa jednog web sajta na drugi
  2. Internal link - link sa jedne stranice istog sajta na drugu
Featured snippet

Featured snippet je kvadratić sa tekstom koji pretraživač prikaže na SERP-u kako bi što bolje i preciznije dao odgovor na upit korisnika. Ovako istaknuta pozicija koja se vidi pre svih drugih rezultata smatra se nultom pozicijom. Sadržaj unutar Featured snippet-a pretraživač sam povuče sa web stranice. Obično se prikazuje definicija, tekst, lista ili tabela. 

Neke statistike pokazuju da rezultat koji je u Featured snippet-u dobije 8% svih klikova.

Google Analytics

Google Analytics je Google-ov besplatan alat za praćenje analitike web sajta. On prikazuje broj poseta, vreme zadržavanja, bounce rate, demografiju posetilaca, izvor poseta, ... i još mnoge druge stvari. Jedna od prednosti ovog servisa je što ima mogućnost real time praćenja poseta što može biti od velikog značaja kada su u toku plaćene kampanje.

Za neke osnovne stvari nije potrebno biti profesionalac dok je za mnoge podatke iz GA važno poznavanje izuzetno detaljnog Dashboard-a. 

Traffic

Traffic je broj poseta na web sajtu.

Posete mogu biti:

  1. organske - web sajt se pojavljuje u rezultatima kao relevantan odgovor za neki keyword
  2. plaćene - posetioci dolaze na sajt nakon plaćene kampanje.

Organske posete web stranici su najbolji pokazatelj da je SEO dobro urađen. 

Google Search Console

GSC je Guglov besplatan alat pomoću koga vlasnici sajta mogu da prate kako im se web sajt ponaša na internetu, koliko ima poseta, da li ima nekih grešaka na stranicama, da li sajt ima backlink-ove, ...

Podaci koje vlasnici sajta mogu dobiti kroz Google Search Console-u su veoma vredni i pomoću njih se može uraditi dobar deo optimizacije. Takođe, na osnovu ovih podataka mogu se donositi i važne biznis odluke. 

 

HTML

HTML ( Hyper Text Markup Language, je opisni jezik koji se koristi za pravljenje web stranica.

Trenutno je aktuelna verzija HTML5.

 

Crawler

Crawler tj spider ili bot je software koji koriste pretraživači.

Oni sistematski posećuju sve web stranice na Internetu, pregledaju ih, kopiraju njihov sadržaj, pregledaju sve linkove i tako indexiraju stranice. 

Javite se da pričamo o vašem projektu

Sigurno još nikad niste radili sa robotima

Koristimo sveže ispečene & ukusne kolačiće na našoj web stranici kako bi smo poboljšali funkcionalnost, omogućili posetiocima bolje iskustvo pretraživanja i prilagodili naše oglašavanje.