ND design
we deliver quality
0   /   100

SEO optimizacija sajta

Na beloj tabli crnim markerom napisano AUDIENCE
Pročitaj blog

SEO optimizacija (Search Engine Optimisation) podrazumeva čitav niz tehnika kao i veština kojima je cilj postizanje što bolje pozicije prilikom pretrage po relevantnim ključnim rečima na pretraživačima kao što su Google (na prvom mestu za naše podneblje), Yahoo, Bing, … a sve sa ciljem povećanja broja kvalitetnih poseta vašoj web stranici. Pod najboljom pozicijom podrazumeva se organski deo rezultata koji po pravilu ide odmah nakon plaćenih oglasa. Istraživanja pokazuju da 60-80% ljudi klikne samo na prvi rezultat koji Google izbaci tako da je veoma opravdano da se uloži veliki trud (ponekad i novac) da se bude, ako ne baš prvi, onda makar na prvoj strani rezultata pretrage. Svi ste verovatno čuli onu SEO foru da ako ubiješ nekog telo možeš opušteno da sakriješ na drugoj strani rezultata pretrage na Googlu jer ga tamo niko nikad neće pronaći. Mada, nije baš toliko strašno. Neko ipak poseti i tu čuvenu drugu stranu ali i tada je važno biti u vrhu liste.

UX / User experience

Iako je u samom nazivu ove tehnike naglašeno da se sajt optimizuje za pretraživač, on se zapravo najviše prilagođava za korisnike. Google ulaže veliki trud da pregleda svaki web sajt i zaključi šta na njemu piše tj. šta je to što se na njemu može pronaći od informacija, koliko su te informacije stručne i od poverenja. Kada neko pretražuje određenu reč/pojam Google želi da ponudi što relevantnije web stranice korisniku. Ukoliko korisnik ne bude zadovoljan onim što je na vašem sajtu video i vrati se na Google da dalje traži, Google smatra da vaš sajt zapravo nije relevantan za ono što je korisnik tražio i možda ga neće ni ponuditi više za zadatu reč. Cela filozofija pretraživača je da iskustvo korisnika bude što elegantnije, što brže i da korisnik na što bezbolniji način nađe odgovor na svoje pitanje. Pojam UX (user experience) se odnosi daleko više na sam dizajn web stranice ili aplikacije sa ciljem da se korisničko iskustvo dovede do samog savršenstva. Ideal je da osoba koja dođe na stranicu odmah shvati gde se šta nalazi, da lako i brzo pronađe traženu informaciju kao i da može da, bez mnogo muke, shvati šta bi se desilo ukoliko klikne na neko dugme ili link.

Šta je SEO?

Ukoliko vaš web sajt nije optimizovan po poznatim SEO pravilima, veoma lako može da se desi da ga potencijalni korisnik nikada ne pronađe jer ni sam Google nije siguran za šta tačno da “veže” informacije na njemu. Vi možete imati najlepši mogući sajt u koji su uloženi sati skupog dizajnerskog rada a da ga Google nikada nikome ne ponudi jer ni ne zna da on postoji. Kao što smo pomenuli, SEO optimizacija je kompleksan skup aktivnosti. Ona podrazumeva kako tehničku pripremu tako i pripremu sadržaja na vašoj web stranici. Ajmo redom…

Tehnički SEO

Dobar odabir hostinga odnosno blizina i brzina servera, bezbednost na sajtu, brzina učitavanja sadržaja,… su samo neki od prvih koraka o kojima se mora voditi računa kod započinjanja novog projekta. Ostatak aktivnosti bi se mogle podeliti na On-site SEO, Off-site SEO i Lokalni SEO.

On-site SEO

On-site SEO podrazumeva dobar istraživački rad pre svega. Bukvalno kao neko istraživanje tržišta. Šta god da prodajete, proizvodite, nudite kao uslugu morate uložiti veliki trud da saznate ko su vaši kupci odnosno potencijalni klijenti, koji je njihov stepen obrazovanja, na koji način oni pokušavaju da nađu na Googlu ono što traže, šta je to što će ih pre privući kada vide, da li su više skloni čitanju senzacionalnih ili svedenih članaka,… a onda savršeno uklopiti svoj sadržaj sa onim što oni traže. Nekada je najvažnije za tzv on-page SEO optimizaciju bila što češća upotreba ključnih reči na određenoj web stranici i to na posebno predviđenim mestima. Danas je Google otišao mnogo mnogo dalje pa može da razume da je neki sadržaj relevantan za traženi pojam čak i ako se taj pojam ne pominje sedamnaest puta u tekstu. Ukratko rečeno, vaš sadržaj mora biti originalan (ne sme biti duplikat), tačan, dovoljno kvalitetno napisan da se ne može smatrati površnim, grafički prelomljen tako da je prijatan za čitanje. Kada sve ovo ispunite, Google će vas nagraditi boljom pozicijom za relevantnu ključnu reč tj za onaj upit na Googlu za koji je vaša web stranica relevantan odgovor.

Off-site SEO

Off-site SEO je deo koji nije vezan za rad na vašoj internet stranici. To je deo koji se u najširem smislu može okarakterisati kao marketing i PR a stručno se zove link building. Poenta ovog dela posla je da se link ka vašem sajtu nađe na što više relevantnih mesta, sajtova sa kredibilitetom i autoritetom iz oblasti kojom se bavite, da bi „snaga“ takvog jednog sajta dala snagu i vašoj internet prezentaciji. Suština ovog dela SEO-a je podizanje vidljivosti brenda i vidljivosti samog web sajta. I kod ovog dela SEO optimizacije treba biti naročito pažljiv. Google je veoma precizan kod određivanja da li ste link negde postavili sami ili je to ipak došlo “prirodnim” putem. Off-site SEO je najviše podložan manipulaciji što, ako se služite “prljavom igrom” Google najstrožije kažnjava. Iako se precizna lista Google ranking faktora ne zna, neka od istraživanja pokazuju da faktori koji su vezani za off-page SEO nose više od 50% snage kod rangiranja.

Lokalni SEO

Lokalni SEO sa aspekta pretraživača podrazumeva da se potencijalnom klijentu prvo nude rezultati koji se po geografskoj lokaciji nalaze u njegovoj neposrednoj blizini. Ovde je najviše akcenat na tome da ako tražite restoran, vulkanizera ili zubara Google izbaci rezultate koji su jednako i relevantni i sadrže sve ono o čemu smo gore pisali ali su i blizu vaše trenutne lokacije. Kao što i sami možete da zaključite, SEO optimizacija web sajtova je poprilično zahtevan posao koji pored poznavanja tehničkog dela izrade web stranice, Google pravila (koja inače niko ne poznaje do kraja), psihologije, marketinga, … zahteva i strpljenje jer se promene ne mogu postići preko noći. Ako uzmemo i da je na internet nebu konkurencija ogromna i surova onda je jasno koliko je važno uložiti truda i rada i u ovaj deo izrade vašeg web sajta jer veća vidljivost dovodi do više relevantnih poseta, više poseta do više konverzija a više konverzija znači više profita za vas. A složićete se, profit je jedino merilo uspeha ako se bavite prodajom robe ili usluga.