ND design
we deliver quality
0   /   100
Pročitaj blog

Fascinantno brz razvoj interneta promenio je mnoge stvari pa je tako uticao i na dizajn web sajtova. Dugo vremena sajtovima se pristupalo isključivo i samo sa računara te su se tako i sajtovi pravili u skladu sa tim. Prvi mobilni telefoni koji su imali mogućnost pristupa internetu imali su male ekrane, nisku rezoluciju, veoma spor internet pa je pregledanje sajtova bilo prilično mučenje. A bilo je i veoma skupo. Kada se 2007. godine pojavio prvi iPhone, surfovanje internetom preko mobilnog telefona dobilo je novi smisao. U korak sa razvojem tehnologije došlo je i do pada cene internet protoka, a mobilni operateri su počeli da nude mesečne pakete za svoje pretplatnike sa sve više interneta.

Progresive enhencement

Kako je sve više ljudi počelo da pristupa web sajtovima sa svojih telefona, pojavila se potreba da se tzv layout-i prilagode malim ekranima. Web dizajneri su dizajnirali sajtove za desktop a onda ih prilagođavali manjim ekranima kako bi bili jednako dobri i na tabletima i na telefonima. Ovakav pristup u svetu web dizajna poznat je kao graceful degradation i, iako nije toliko stari, polako ali sigurno se napušta. Njega zamenjuje progresive enhencement – pristup koji podrazumeva da se layout sajta pravi prvo za mobilni telefon a kasnije nadograđuje za veće ekrane. Sve one informacije koje nisu najvažnije postepeno se dodaju kako ekran raste.

Zašto mobile first?

Istraživanja pokazuju da od 4,8 milijardi korisnika mobilnih telefona na svetu njih 3,5 milijarde danas koristi smartphone. Skoro 53% celokupnog internet protoka sada ide upravo preko mobilnih telefona. Mnogi ljudi danas biraju da kupe dobar mobilni telefon umesto kompjutera jer većinu stvari mogu da urade i tako, a cena telefona je i dalje niža od cene personalnih računara. Kada se pogledaju ovi podaci, više je nego jasno da pristup web dizajnu mora što pre da se promeni. Nije više dovoljno da vam sajt bude responsive, on mora biti pravljen za mobilni telefon. Old skul web dizajneri ovo malo teže prihvataju smatrajući da svaki sajt uz pomoć CSS-a i media upita može da se dovede u stanje da bude savršeno pregledan na svim uređajima ali nije samo u tome stvar. Nepotrebno mnogo koda usporava učitavanje web stranica a, brzina učitavanja je danas imperativ.

Surf „s pola mozga“

Da bi ste u potpunosti razumeli zašto je mobile first pristup toliko bitan dobro je da znate na koji način ljudi danas koriste internet na svojim telefonima. Neka od istraživanja pokazuju da se internetu sa mobilnog telefona pristupa dok se čeka u redu za nešto, dok se vozi autobusom na posao i sa posla, dok se u čekaonicama doktora osluškuje ko je sledeći na redu, … Ponekad se čak surfuje i od kuće ali tada je tu i porodica, deca koja odvlače pažnju, najverovatnije u pozadini radi i TV i pažnja je opet rasuta na nekoliko strana. Ono što se može zaključiti iz ovoga je da korisnicima mobilnih telefona nije potreban sajt sa gomilom informacija, konfuznom navigacijom i puno velikih fotografija. Naprotiv, čovek koji sa telefona otvara web sajt želi da što pre dođe do željene informacije ili da što pre nađe neki laki sadržaj koji će mu prekratiti vreme dok negde čeka i dosađuje se. Tu na scenu stupa content odnosno sadržaj i on je kod ovog pristupa jedino bitan.

Less is more

Ako uzmemo da sa prosečnih 1024×768 piksela sada prelazimo na 320×480 piksela vidimo da, kod mobile first pristupa, 80% ekrana mora da „otpadne“. Preporuke su da navigacija bude svedena na minimum, skoro pa nevidljiva (zato se postavlja hamburger meni) kako ne bi zauzimala pola malenog ekrana. Fotografije pejzaža ne treba prikazivati na verziji za mobilni jer se i ovako ništa ne vidi. Sadržaj ne bi smeo da bude u više od dve kolumne a razmaci izmedju sekcija bi trebalo da budu što veći kako bi se izbegao privid neurednosti i prenatrpanosti. Font(ovi) moraju biti sto jednostavniji a tekst krupan za lakše čitanje. Ne treba zanemariti ni činjenicu da hover efekat ne postoji a da delovi na koje treba da se klikne moraju biti, po preporuci Apple-a, minimum 44 x 44 pointa zbog debljine ljudskog prsta. Kao i uvek, najvažnije je znati (ili predpostaviti) šta vaši korisnici zapravo traže na vašem sajtu i baš to istakniti u prvi plan. Ukoliko imate čitavu paletu prozvoda svakako ih nemojte sve izbaciti u prvi plan već istaknite samo best seller ili onaj koji vam je trenutno na akciji a ostale proizvode postavite negde dublje u strukturi vašeg sajta.

Dizajn sajta

Pitate se: „A gde je onda tu mesto za dizajn?“. Veoma popularan minimalizam zarazio je i ovu sferu dizajna pa tako ne morate da brinete da će vaši posetioci smatrati da vam je sajt banalan. Monotoniju radije razbijajte oblim ivicama, ponekim gradientom ili postavite drop shadow na tekst jer time ne zamarate oko posetioca a ujedno i štedite njegov mobile data protok. Ovo ne važi samo za mobile first pristup već se preporučuje in general ali sada ga posebno naglašavamo. Jako je važno da se uverite i lično kako web sajt izgleda na mobilnom telefonu, koliko se brzo učitava i da li je dovoljno jasan i jednostavan. Ukoliko pratite ove preporuke neće vas voleti samo posetioci vašeg sajta nego i vaš stari drug Google.